جهش تولید مسکن و تامین زمین برای ۲۹ هزار نفر در خراسان جنوبی

به گزارش ایرنا طرح نهضت ملی مسکن بر مبنای اجرای قانون “جهش تولید مسکن” مصوب مجلس شورای اسلامی از همان شروع به کار دولت اجرا شد.

طبق سیاست‌های دولت سیزدهم تامین مسکن مناسب و با کیفیت برای اقشار محروم، کم‌درآمد و کاهش سکونتگاه‌های غیر رسمی، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده مورد توجه قرار گرفته و در ۲ سال گذشته اقدامات شاخصی در بخش مسکن رقم خورده است.

ساخت واحدهای مسکونی به صورت ویلایی (حیاط دار) وجه تمایز خراسان جنوبی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن است که علاوه بر سرعت اجرای پروژه‌ها، نقش موثری در بهبود کیفیت زندگی و سکونت مردم براساس مختصات فرهنگی منطقه دارد.

سرعت بالای ساخت خانه‌های یک طبقه نسبت به چند طبقه، کاهش هزینه‌های ساخت واحد مسکونی، تعدیل قیمت مسکن، معیشت محور بودن و توسعه مشاغل خانگی از مزایای خانه‌های ویلایی است که از سوی کارشناسان فنی در طرح نهضت ملی مسکن گنجانده شده است.

تاکنون از مجموع ۳۱ شهر استان خراسان جنوبی در ۳۰ شهر زمین برای ساخت مسکن ویلایی تامین شده و متوسط هر قطعه زمین ۲۰۰ متر مربع است.

براساس قانون جهش تولید مسکن مقرر شد دولت در چهار سال با مشارکت مردم چهار میلیون واحد مسکونی را در سراسر کشور احداث کند که سهمیه خراسان جنوبی ۲۰ هزار و ۶۷۵ واحد مسکن شهری و ۱۸ هزار واحد مسکن روستایی است.

تامین زمین در روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن از اهمیت زیادی برخوردار است و در هشتمین نشست شورای عالی مسکن در دولت سیزدهم که با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور برگزار شد، طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، خراسان جنوبی با واگذاری زمین به ۲۸ هزار و ۹۶۲ نفر به صورت انفرادی و گروهی رتبه اول طرح جهش تولید مسکن را در کشور کسب کرد.

البته خراسان جنوبی در روند ساخت و پیشرفت واحدها نیز در سطح کشور پیشتاز است به گونه‌ای که در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۱۳ واحد و در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر به گفته مدیرکل بنیاد مسکن استان ۶۴۸ واحد به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

همزمان با اجرای طرح نهضت ملی مسکن در خراسان جنوبی پیگیری‌های مسئولان استانی به ویژه استاندار از مرکز برای تامین خدمات زیربنایی سایت‌های نهضت ملی مسکن ادامه داشته است به گونه‌ای که استاندار خراسان جنوبی خرداد امسال با وزیر راه و شهرسازی دیدار کرد که اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای کمک به تامین خدمات زیربنایی سایت‌های نهضت ملی مسکن رهاورد این دیدار بود.

یکی از تاکیدات نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی شتاب گرفتن ساخت مسکن در استان است تا شاخص توسعه یافتگی ارتقا پیدا کند.

به اعتقاد وی سرعت عمل در کار و رقابت بین استان‌ها اهمیت دارد لذا باید خراسان جنوبی در ساخت مسکن روستایی و شهری عملکرد قابل قبولی داشته باشد چون مسکن نیاز مردم و شعار محوری دولت است.

موضوع مسکن تا جایی اهمیت دارد که یکی از ملاک‌های ارزیابی مدیران استانی، پرداختن به مسائل مرتبط با نهضت ملی مسکن تعیین شده است.

کاهش سهم آورده متقاضیان هم از درخواست‌های مردمی است که در این مدت از سوی استاندار، مسئولان و نمایندگان خراسان جنوبی در سطوح ملی پیگیری شده است.

ساخت مسکن ویلایی در ۳۰ شهر خراسان جنوبی

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی درباره آخرین وضعیت روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این استان اظهار داشت: ۳۱ شهر در خراسان جنوبی داریم که تاکنون در ۳۰ شهر زمین برای ساخت مسکن ویلایی تامین شده و متوسط هر قطعه ۲۰۰ متر مربع است که در کل استان هزار و ۵۱۶ هکتار زمین به شهرهای استان الحاق شده است.

میرمحمد مودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون برای ۲۸ هزار و ۹۶۲ نفر در استان زمین به صورت انفرادی و گروهی واگذار شده که از این تعداد ۱۹ هزار و ۹۵۰ نفر به صورت انفرادی و ۹ هزار نفر به صورت گروه‌های دو، سه و چهار نفره زمین واگذار شده است و در این زمینه خراسان جنوبی رتبه اول کشوری را کسب کرد.

وی تصریح کرد: اراضی مورد نیاز اجرای قانون جهش تولید مسکن در چهار سال اول دولت سیزدهم به طور کامل در خراسان جنوبی تامین و به مردم واگذار شده، قرارداد این زمین‌ها در دست مردم است و انتظار داریم که سریع‌تر پروانه ساخت بگیرند و کار را شروع کنند.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ۱۰۲ هزار و ۳۲۹ نفر در ۳۱ شهر استان برای طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۳۱ هزار و ۶۱۶ نفر واجد شرایط چهارگانه بوده و تایید نهایی شده‌اند.

وی با اشاره به تهیه طرح در ۳۸ سایت طرح نهضت ملی مسکن در خراسان جنوبی افزود: زمین به استعداد ۵۳ هزار و ۸۲۷ واحد مسکونی در همه شهرهای استان تامین شده همچنین متقاضیان ۶ هزار و ۷۵۹ واحد قراداد مشارکت مدنی را امضا کرده‌اند.

صدور پروانه ساختمانی برای ۱۰ هزار و ۷۴۲ واحد

مودی عنوان کرد: تاکنون ۱۰ هزار و ۷۴۲ واحد طرح نهضت ملی مسکن در این استان پروانه ساختمانی گرفته و ۶ هزار و ۵۰۰ واحد به مرحله اتمام فونداسیون (پی) رسیده است.

وی گفت: از این تعداد سه هزار و ۱۵۳ واحد در مرحله اتمام اسکلت و سقف، هزار و ۷۵۸ واحد اتمام سفت‌کاری و ۶۳۱ واحد در مرحله اتمام نازک‌کاری است، ۴۱۳ واحد هم به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در مرکز استان گفت: ۳۸ هزار و ۱۷۸ نفر در بیرجند ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۶ هزار و ۶۳۳ نفر واجد شرایط چهارگانه و تایید نهایی شده‌اند.

وی بیان کرد: زمین برای افراد واجد شرایط در ۲ سایت مرکز استان شامل ۲۷ هکتاری معصومیه (سایت اداری) در ۱۶۵ واحد و اراضی زعفرانیه در ۲ هزار و ۷۲ واحد تخصیص یافته است.

مودی از سرعت گرفتن ساخت و سازها در سایت زعفرانیه خبر داد و گفت: اکثر واحدهای در حال ساخت به مراحل فونداسیون، اجرای سقف و سفت‌کاری رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه ساخت و ساز در اراضی زعفرانیه به ۶ شرکت انبوه‌ساز واگذار شده است افزود: واحدهای مسکونی در بلوک‌های هشت و ۱۰ واحدی با متراژهای ۱۰۲ تا ۱۲۳ متر مربع غیرمفید اجرا و در تمامی بلوکه‌ها فونداسیون اجرا شده است.

دبیر شورای مسکن استان خراسان جنوبی عنوان کرد: در سایت معصومیه نیز هر قطعه زمین به پنج متقاضی واگذار و کار ساخت با افراد است که روند ساخت و ساز در این اراضی به دلیل خصوصی بودن ساخت و سازها تاکنون کُند بوده است.

وی گفت: متقاضیان این اراضی فقط ۲ سال مهلت ساخت دارند که در صورت اجرا نشدن پروژه، زمین واگذار شده از آنان گرفته می‌شود.

مودی اضافه کرد: در طرح نهضت ملی مسکن ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات با بازپرداخت ۲۰ ساله پرداخت می‌شود و مصوبه جدید شورای پول و اعتبار درخصوص افزایش مبلغ وام به ۵۵۰ میلیون تومان و کاهش نرخ سود به ۱۸ درصد ابلاغ شده ولی هنوز به استان تخصیص نیافته که به محض ابلاغ اعتبار به مشمولان تعلق می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در برخی شهرها هم دستگاه‌های خدمات‌رسان در حال ایجاد خدمات زیربنایی هستند که البته اقدامات آنان باید تسریع شود.

صدور پایان کار برای ۶۴۸ واحد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی هم به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون ۶۴۸ واحد طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای مختلف این استان پایان کار گرفته و به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند.

قاسم تنها افزود: مدیریت و اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به بنیاد مسکن به عنوان کارگزار وزارت راه و شهرسازی واگذار شده که در خراسان جنوبی شامل ۳۰ شهر است.

وی توضیح داد: در خراسان جنوبی غیر از شهر بیرجند، احداث واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در بقیه شهرهای استان که زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارند، تحت نظارت بنیاد مسکن است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی گفت: از مجموع ۵۸ هزار و ۸۹۰ نفر افرادی که در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر استان ثبت‌نام کردند، ابتدا ۲۳ هزار و ۹۹۸ نفر حائز شرایط اولیه شدند که ۲۳ هزار و ۸۱۰ نفر تأیید نهایی شده‌اند.

وی بیان کرد: از این تعداد ۱۴ هزار و ۹۹۶ نفر افتتاح حساب و ۱۳ هزار و ۷۹۲ نفر واریز وجه را انجام داده‌اند، ۶ هزار و ۶۶۵ نفر پروانه ساخت و ۶۴۴ واحد هم پایان کار گرفتند.

همچنین بخشی از تسهیلات فرزندآوری مربوط به زمین و مسکن است که به گفته سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در طرح جوانی جمعیت بیش از هفت هزار نفر در این استان ثبت‌نام کرده‌اند.

وی از اولین مرحله واگذاری زمین به متقاضیان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (فرزند سوم) تا پایان خرداد ماه به تعداد حدود ۶۵۰ قطعه در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته، قرعه‌کشی قطعات زمین به صورت یک طبقه حیاط دار (ویلایی) در ۱۰ شهراستان انجام شده است و واگذاری زمین در شهر بیرجند به متقاضیان در آینده نزدیک و براساس دستورالعمل ابلاغی آغاز خواهد شد.

مودی افزود: در اولین مرحله حدود ۶۵۰ قطعه در شهرهای طبس، فردوس، اسلامیه، بشرویه، نهبندان، شوسف، مود، درح، قاین و خوسف تا پایان خرداد به متقاضیان واگذار خواهد شد و در مراحل بعدی واگذاری، متناسب با تامین زمین و انجام مراحل قانونی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سامانه برای ثبت‌نام از خانوارهای واجد شرایط در استان فعال است گفت: متقاضیانی که زمان تولد فرزند سوم یا بیشتر آنان بعد از ۲۴ آبان ۱۴۰۰ باشد، می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به نشانی Saman.mrud.ir در قسمت متقاضیان طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (متقاضیان دارای سه فرزند و بیشتر) نسبت به ثبت‌نام و بارگذاری مدارک اقدام کنند.