سهم شهر همدان از طرح نهضت ملی مسکن ۲۹ هزار واحد است

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایوب اسدالهی عصر یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: بیش از ۱۲۱ هزار متقاضی در طرح نهضت ملی مسکن استان همدان نام‌‍نویسی کردند که از این تعداد شرایط بیش از ۹۳ هزار متقاضی احراز شد.

وی تصریح کرد: پس از پایان پایش اطلاعات متقاضیان در نهایت بیش از ۴۸ هزار متقاضی در اولویت واگذاری مسکن قرار گرفتند که مراحل تامین زمین و ساخت واحد مسکونی برای آنها در حال انجام است.

اسدالهی اظهار داشت: شهر همدان به عنوان مرکز استان بیشترین تعداد متقاضیان مسکن را دارد و از ۵۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن این شهر، بیش از ۲۹ هزار متقاضی مراحل ثبت نام اولیه را انجام داده اند و به عنوان متقاضیان فعال در اولویت واگذاری مسکن قرار دارند.

وی ادامه داد: هم اینک زمین مورد نیاز ۱۷ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در شهر همدان تامین شده و عملیات ساحت واحدها نیز در حال انجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: بر اساس سیاستگذاری دولت سیزدهم باید ۱۳۲ هزار واحد مسکونی در طول چهار سال در استان همدان ساخته شود که از این تعداد حدود ۵۰ هزار واحد، مسکن حمایتی، ۴۸ هزار واحد مسکن روستایی، حدود ۲۰ هزار واحد خودمالکی و نزدیک به ۱۵ هزار واحد آن در قالب بازآفرینی بافت فرسوده برنامه ریزی شده است.

وی تاکید کرد: هم اینک ساخت ۴۴ هزار واحد مسکونی توسط اداره کل راه و شهرسازی استان همدان در قالب طرح نهضت ملی مسکن، تعریف و عملیات اجرایی ۱۷ هزار واحد مسکونی آن آغاز شده است.

اسدالهی با بیان اینکه سال گذشته تنها برای یک هزار و ۷۰۶ واحد مسکونی زمین تامین شده بود، افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته تاکنون بیش از یک هزار و ۵۰۰ هکتار زمین تامین شده است اما هنوز در سامانه وارد نشده و جزو آمار محسوب نمی شود.

وی با بیان اینکه استان همدان ۱.۲ مساحت و ۲.۴ جمعیت کشور را داراست، گفت: در سنوات گذشته همه زمین های دولتی با کاربری عمومی، به زمین مسکن مهر اختصاص یافت و چیزی دیگری باقی نمانده است.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان همدان همچنین اظهار داشت: شهرک جدید پرواز در زمین‌های باغ میوه ساخته می‌شود که ۶ قطعه است و در همان اوایل کار برای یک قطعه به مساحت ۶۳ هکتار سند صادر شده و برای ۲ قطعه به مساحت ۲ هکتار و ۲ قطعه ۸۷ هکتاری و ۲۵ هکتاری نیز سند صادر شد.

وی افزود: این پروژه ۱۲۷ هکتار وسعت دارد و در طول ۴۵ روز نقشه آن تهیه و از ۲۷ خرداد اجرایی شده است که در این پروژه واحدهای مسکونی را کارکرد خوابگاهی ندارد، بلکه این خانه ها جایی برای زندگی است، به طوری که در آن شهری پایدار با تبادلات اجتماعی و اقتصادی شکل می گیرد.

اسدالهی تصریح کرد:بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته برآورد اولیه جانمایی برای ۱۶ هزار واحد مسکونی در شهرک پرواز انجام شده و خیابان های ۴۵ متری و کاربری های شهری، آموزشی، مذهبی و فضای سبز بیش از اندازه استاندارد نیز برای آن دیده شد و در نهایت ۲۴.۵ درصد زمین‌های این منطقه دارای کاربری مسکونی و ما بقی برای سایر کاربری ها در نظر گرفته شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه کار آماده سازی معابر این شهرک آغاز شده است، گفت: به دنبال تشکیل یک پنجره واحد در استان هستیم تا دستگاه هایی که پروانه صادر می کنند در یک محل، حداکثر ظرف یک ماه پروانه ساخت ساختمان را صادر می کنند.

وی گفت: پیمانکار ابن طرح بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که با قدرت کار را آغاز کرده و پیش پروانه ساخت واحدهای مسکونی شهرک پرواز صادر شده است و پروانه ساخت اصلی نیز بزودی صادر می شود.

اسدالهی گفت: از ۱۱ هزار واحد مسکونی پیش بینی شده، تا کنون سه هزار نفر بر اساس اولویت بندی در این پروژه تعریف شده اند و از طریق بانک عامل به این افراد پبامک واریز وجه ۴۰ میلیون تومان ارسال شده است.

وی ادامه داد: بر اساس تفاهم نامه صورت گرفته، وجه اولیه افراد زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی توسط خود دستگاه واریز می شود و سایر افراد اگر وجه واریز نکنند از اولویت بندی حذف می شوند و به انتهای صف می روند.

اسدالهی افزود: در کنار واگذاری تسهیلات، آورده متقاضی بخشی از اجرای پروژه است و اگر فردی نتواند این میزان آورده را به موقع تامین کند از طرح حذف نمی شود بلکه به انتهای صف می رودو هر متقاضی که زودتر پول واریز کند دارای امتیاز می شود و اولین واحد تکمیل شده به آن فرد واگذار می شود.

وی با اشاره به اینکه مراحل بعدی دریافت وجه از متقاضیان اعلام می شود، گفت: بر اساس اولویت بندی سامانه، هر یک میلیون تومان واریزی یک امتیاز دارد و متقاضیان بر اساس آن واحد مسکونی دریافت می کنند.

اسدالهی تاکید کرد: بر اساس تبادلات صورت گرفت با استان‌های گرمسیر کشور قرار است از ظرفیت کارگران آن استان در فصل تابستان برای ساخت ۱۱ هزار واحد مسکونی همدان استفاده شود.

وی تصریح کرد: همه مصالح مورد نیاز اجرای این طرح در استان همدان فراهم است و هیچگونه کمبود مصالحی وجود ندارد که در این راستا از همه انبوه سازان استان دعوت می شود تا اراضی خود را برای اجرای این طرح در اختیار پروژه نهضت ملی مسکن قرار دهند و با واگذاری تسهیلات مناسب از آن‌ها ‌حمایت می‌شود.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان همدان گفت: آورده متقاضی متناسب با متراژ واحد ها و با تصویب شورای مسکن استان‌ها تعیین می شود و بر اساس برآورد اولیه به ازای هر متر مربع کمتر از ۱۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شود.

به گزارش ایرنا، بیش از ۱۲۱ هزار نفر در استان به عنوان متقاضی طرح نهضت ملی مسکن، از ابتدای بازگشایی سامانه ثبت نام وزارت راه و شهرسازی در این طرح نام‌نویسی کرده‌اند.

دولت سیزدهم قرار است در طول چهار سال در قالب طرح نهضت ملی مسکن، ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای استان همدان بسازد.

بر اساس آخرین اعلام مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ استان همدان پس از استان‌های تهران، البرز، مازندران، گیلان و قم در رده ششم پر تراکم‌ترین استان‌های کشور قرار دارد.

بر اساس این آمار، شهر همدان با تراکم ۱۱۴ نفر در هکتار، یکی از پر تراکم‌ترین شهرهای کشور است؛ در حالی که این عدد برای شهرهای یزد ۱۴ و زنجان ۱۹ نفر در هکتار ثبت شده است.

استان همدان با وسعتی نزدیک به ۲۰ هزار کیلومتر مربع حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و تراکم نسبی ۸۸ نفر در هر کیلومتر مربع، همدان را در ردیف یکی از پرتراکم‌ترین استان‌های کشور قرار داده است.

هم اینک برای ۱۶ شهر از ۳۲ شهر استان همدان زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده است.