بازسازی مسکن مددجویان مناطق زلزله زده خراسان شمالی آغاز شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی از بازسازی مسکن مددجویان مناطق زلزله زده شهرستان‌های گرمه و جاجرم از امروز(دوشنبه) خبر داد و گفت: در مرحله اول، واحدهای مسکونی که کمتر آسیب دیده، تعمیر می‌شوند.

مجید الهی راد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا شمار واحدهای آسیب دیده مددجویان مناطق زلزله زده استان را ۱۵۰ مورد دانست و گفت: از این تعداد ۸۶ واحد مسکونی به صورت جزئی خسارت دیده است.

وی افزود: از مجموع واحدهای آسیب دیده ۶۴ واحد مسکونی مربوط به شهرستان جاجرم است و مابقی مربوط به شهرستان گرمه است.

وی گفت: منابع مالی بازسازی واحدهای مسکونی که نیاز به تعمیر جزئی دارد از منابع داخلی کمیته امداد تامین می‌شود و برای بازسازی واحدهای با خسارت بیش از ۵۰ درصد منتظر ابلاغ تسهیلات و کمک خیرین استان هستیم.

وی مجموع خسارت وارد شده به واحدهای مسکونی و اثاثیه مددجویان این نهاد را ۲۸ میلیارد و ۴۷۰ میلیون ریال عنوان کرد و گفت: ۱۳ میلیارد و ۶۴ میلیون ریال این خسارت مربوط به شهرستان گرمه و مابقی نیز به مددجویان شهرستان جاجرم است.

استان خراسان شمالی با جمعیت بیش از ۸۶۳ هزار نفری حدود ۶۰ هزار و ۲۵۵ خانوار با جمعیتی در حدود ۱۱۲ هزار نفر زیر پوشش خدمات حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند.

خراسان شمالی از نظر سرانه درآمد خانوار، در رده آخرین استانهای کشور قرار دارد.

استان خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

پس از وقوع زمین لرزه ۵.۵ ریشتری ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در سنخواست شهرستان جاجرم در استان خراسان شمالی که باعث تخریب ۱۲۱ واحد مسکونی و خسارت بیش از ۳۰ درصدی به یکهزار و ۳۰۰ واحد ۴۷ روستای شهرستان های مانه و سملقان، جاجرم و گرمه شد، تاکنون بیش از ۴۰ پس لرزه به بزرگی ۲ تا ۳.۹ ریشتری در این مناطق به ثبت رسیده است.

شهرستانهای گرمه و جاجرم در جنوب و جنوب غربی خراسان شمالی قرار دارند.