تسریع در خانه‌دار‌ کردن مردم با ساخت خانه‌های یک‌طبقه‌/ با تک‌نسخه آپارتمان‌سازی مشکل مسکن رفع نمی‌شود

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه تک‌نسخه خانه‌های آپارتمانی که در مسکن مهر برای همه شهرها پیچیده شد برنامه درستی نبود، گفت: برنامه دولت برای اختصاص زمین به مردم و ساخت خانه‌های یک‌طبقه در قالب نهضت ملی مسکن، روشی منطقی و صحیح است.

بیت‌الله ستاریان‌ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره طرح دولت سیزدهم برای ساخت خانه‌های حیاط‌دار و یک طبقه برای برون رفت از بحران مسکن اظهار داشت: این روش یعنی ساختن خانه‌های حیاط‌دار و یک طبقه که مدنظر دولت قرار گرفته، روشی علمی و منطقی است.

وی ادامه داد: این مسئله درست است که باید به مردم زمین اختصاص داده شده تا آنها بتوانند برای خود خانه‌های یک طبقه بسازند، اما مسئله بعدی این است که سطح زمین‌هایی که در اختیار ما است در تمام شهرها یکسان نیست و کلانشهرها زمین لازم را برای اجرای این طرح در اختیار ندارند.

ستاریان ‌افزود: در کلان شهرها با محدودیت زمین مواجه هستیم، اما یکی از کارهایی که می‌توان در شهرهای میانی و کوچک انجام داد، ساخت این نوع مسکن ها در حومه شهرها و روستاها است.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران ادامه داد: می‌توان در قالب طرح ساخت خانه‌های یک طبقه و حیاط دار، زمین رایگان در اختیار مردم قرار داد‌، تسهیلات هم به آنها اعطا می‌شود تا خانواده‌ها خانه‌های یک طبقه بسازند، بدین ترتیب ساخت این منازل برای آنها هزینه کمتری در پی خواهد داشت، همچنین طرح زودتر به بهره‌برداری می‌رسد و مردم می‌توانند خیلی زودتر خانه‌دار شوند.

* از مسکن مهر در شهرستان های کوچک استقبال نشد

وی بیان کرد: می‌توانیم شهر‌های کوچک را در واحد سطح گسترش دهیم تا به این وسیله مشکل مسکن را حل کنیم، به این وسیله می‌توانیم ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در شهرستان‌ها بسازیم.

ستاریان با اشاره به اینکه این نوع خانه‌سازی موجب کاهش هزینه‌های ساخت می‌شود، ادامه داد: از مسکن مهر در شهرستان‌های کوچک استقبال نشد و این اشتباه بود که در دولت‌های نهم و دهم برای همه شهرها یک نسخه آپارتمان سازی پیچیده شد، طبیعی بود که این طرح با فرهنگ خیلی از مردم همخوانی ندارد. ‌

کارشناس مسکن توضیح داد: در حال حاضر در حدی نیاز به مسکن داریم که با هر نوع ساخت و طرحی موافقت می‌شود. معضل حاشیه نشینی‌ در شهرهای بزرگ خیلی جدی شده است و باید هر چه زودتر اقدامی صورت بگیرد تا این مشکل حل شود و با ساخت خانه‌های یک طبقه، می‌توان‌ گامی در راستای حل این مشکل برداشت.