‌توسعه زیرساخت‌‌ ترانزیتی کشو‌ر با حضور ده‌ها پیمانکار/ رفع اختلاف‌ نظر‌ با عراق در ساخت خط‌آهن شلمچه-بصره

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رفع اختلاف نظر با عراق برای ساخت خط‌آهن شلمچه-بصره گفت: تا چند روز آینده اگر مشکل و مانعی پیش نیاید، ده‌ها پیمانکار به صورت همزمان فعالیت خود را در حوزه زیرساخت‌های ترانزیتی کشور آغاز می‌کنند.

‌به گزارش خبر‌گزاری فارس، رستم قاسمی امروز در مراسم ‌بهره‌برداری از 413 دستگاه ناوگان جدید ریلی و بازسازی شده، اظهار داشت: قطعا تا حمل و نقل نباشد، توسعه اتفاق نمی‌افتد، ایران در بهترین منطقه جهانی به لحاظ توسعه حمل و نقل قرار دارد و امروز حمل و نقل مهمترین مولفه توسعه هر کشوری است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در یک سال اخیر با بسیاری از کشورها که قبلا ارتباط نداشتیم، رابطه برقرار کرد‌یم، ترکمنستان و آذربایجان از جمله این کشورها هستند که به عنوان گلوگاه ترانزیتی رابطه‌ای با ایران نداشتند اما با برگزاری جلسات متعدد و حضور در مراسم‌های مختلف امروز کشورهای منطقه ایران را به عنوان مرجع ترانزیت قبول دارند.

وی با یادآوری اینکه در اجلاس شانگهای توافقات دو، سه و چند جانبه‌ای با کشورهای منطقه داشتیم گفت: بر اساس این توافقات ایران مبنای ترانزیت منطقه قرار گرفته است.

قاسمی همچنین از رفع اختلاف نظر با عراق برای ساخت خط‌آهن شلمچه-بصره خبر داد و گفت: اختلافات مربوط به تحویل زمین برطرف شده و به زودی مقدمات ساخت این خط‌آهن فراهم خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بخش ترانزیت عقب‌ماندگی جدی داریم تصریح کرد: بر اساس گزارش‌ها بیش از 100 میلیون تن بار ترانزیتی در منطقه وجود دارد که حجم بسیار زیادی از آن بار می‌تواند از مسیر ایران عبور کند.

وی با اشاره به وجود چهار کریدور ریلی شمال – جنوب و چهار کریدور جاده‌ای شمال – جنوب در کشور گفت: این کریدورها ‌سرمایه عظیمی در ترانزیت به حساب می‌آید‌؛ برای مجموعه ترانزیتی کشور برنامه‌ریزی مفصلی انجام داده‌ایم و در راستای تغییر بنیادی در حوزه ترانزیت، طرح توسعه ترانزیت کشور تدوین شده که در تاریخ ایران بی‌سابقه است.

قاسمی با بیان اینکه مصوبات این طرح اخذ شده اظهار کرد: تا چند روز آینده اگر مشکل و مانعی پیش نیاید ده‌ها پیمانکار به صورت همزمان فعالیت خود را در حوزه زیرساخت‌های ترانزیتی آغاز می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: این کشورها برای این کار ابراز تمایل کرده‌اند و در این راستا اخیرا با وزیر حمل و نقل قطر توافقنامه‌ای امضا کردیم.

وی با اشاره به اینکه برخی کریدورهای ایران هنوز حلقه تکمیلی نیاز دارد، ‌از توافق با چینی‌ها برای ترانزیت کالا خبر داد و گفت: طی توافق با روس‌ها، متعهد شده‌ایم 15 میلیون تن بار ترانزیتی این کشور را حمل کنیم.