جزئیات پرداخت 50 میلیون یورو باقی‌مانده از مصوبه 300 میلیون یورویی خط‌آهن چابهار

عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی شرایط تمدید زمان مربوط به 50 میلیون یورو باقی‌مانده از تسهیلات 300 میلیون یورویی خط‌آهن چابهار-زاهدان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ‌سیدعلیرضا میرمحمد صادقی، در مراسم امضای اولین قرارداد تسهیلات مانایی صندوق توسعه ملی درباره تأمین مالی پروژه راه‌آهن ‌چابهار-زاهدان اظهار داشت:‌ برای اجرای این پروژه 300 میلیون یورو منابع ارزی لازم بود که طبق قراردادی که قرار بود ظرف دو سال تأمین مالی کنیم تاکنون 250 میلیون یورو به این پروژه پرداخت کردیم.

وی ادامه داد: اما به تازگی مهلت دو ساله تمام شده است و برای پرداخت 50 میلیون یوروی دیگر، آمادگی داریم؛ البته به شرط اینکه مجوزهای لازم گرفته شود و برای این پروژه مجوز خاص زمان دو ساله باید تمدید شود.

عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی همچنین گفت: پروژه خط‌آهن زاهدان – چابهار از پیشرفت فیزیکی 61 درصد برخوردار شده و تاکنون 250 میلیون یورو جذب شده است.

میرمحمد صادقی بیان کرد: برای طرح‌های توسعه استان‌های سیستان و بلوچستان و خوزستان قسمتی از منابع صندوق توسعه ملی پرداخت شده است که این طرح 9 ساله بوده و هنوز زمان بازپرداخت آن فرانرسیده است و وظیفه نظارت بر طرح‌ها برعهده سازمان برنامه و بودجه است. بانک عامل هم اهلیت متقاضیان و ریسک طرح‌ها را بررسی می‌کند.

* 25 درصد از منابع سر رسید شده‌ صندوق توسعه معوق شده است

وی همچنین در مورد اینکه صندوق توسعه ملی تاکنون به چه تعداد طرح‌های اقتصادی تسهیلات داده است؟ گفت:‌ صندوق توسعه ملی در 316 طرح از طریق عاملیت با بانک‌ها تسهیلات پرداخت کرده است و ‌در 45 طرح به صورت سپرده‌گذاری ارزی مشارکت کرده است که این طرح‌ها در حوزه‌های مختلف نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، داروسازی، کشاورزی، صنعتی، معدنی و نیروگاهی پرداخت شده است.

عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی ادامه داد: برای اجرای 270 هزار طرح به صورت ریالی تسهیلاتی پرداخت شده است که عمده آنها در بخش کشاورزی و گردشگری، صنایع تبدیلی و تکمیلی و حتی در بخش صنعت و معدن بوده است و تاکنون 75 درصد از منابع پرداخت شده صندوق توسعه ملی برگشته و 25 درصد از منابع سر رسید شده معوق شده است که در حال مذاکره هستیم آن را هم به نحو احسن برگردانیم.

* نرخ سود تسهیلات ارزی صندوق توسعه 6 درصد و 8 درصد است

عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی در مورد نرخ سود تسهیلات صندوق توسعه ملی گفت: نرخ سود تسهیلات ارزی 6 درصد و 8 درصد است که 2.5 درصد از این رقم مربوط به بانک عامل است، در پروژه‌های نیروگاهی معمولاً تسهیلات 6 درصدی و در کشاورزی هم به نرخ 6 درصد پرداخت می‌شود، در تسهیلات ریالی نرخ سود 16 تا 18 درصد است، در این زمینه 20 هزار میلیارد تومان منابع به صورت ریالی و 3 میلیارد دلار منابع به صورت ارزی امسال پرداخت می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که بازپرداخت تسهیلات هواپیماهای برجامی چه شد؟ گفت: صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما تسهیلات نداده است، بلکه بانک مرکزی تسهیلات ارزی ‌‌از طریق بانک پارسیان و اقتصاد نوین پرداخت کرده که اقساط آن هم برگشت شده است و این تسهیلات ارتباطی به صندوق توسعه ملی ندارد.