شیب تند گرانی به بازار مصالح ساختمانی و مسکن رسیده است

گرانی این روزها ترمز بریده و افزایش قیمت‌ها در تمامی حوزه‌ها خودنمایی می‌کند بطوریکه بازار مسکن و مصالح ساختمانی نیز از این افزایش قیمت‌ها بی نصیب نبوده است

به گزارش برنا آذربایجان‌غربی،  کمتر لحظه‌ایست که شیب تند افزایش قیمت‌ها و گرانی در اخبار مختلف دیده نشود و از مواد غذایی تا مصالح ساختمانی، از خودرو تا مسکن و لوازم التحریر همگی همچون ارز و سکه در اتوبان افزایش قیمت‌ها جولان می‌دهند.

در بازار چه خبر است؟

گچ و سیمان، آجر، کاشی و سرامیک، سیم و لوله و در مجموع تمام مصالح اگر در بازار نایاب نباشند، بصورت روزانه یا هفتگی افزایش قیمت دارند.

این افزایش قیمت تاثیر خود را در قیمت تمام شده ساختمان و واحد مسکونی نیز گذاشته و قیمت خانه روز به روز گرانتر می‌شود.

 

کافیست احتیاج به خرید مصالح پیدا کنی و به بازار مراجعه کنی، اگر این اتفاق را طی ۲ روز متوالی انجام دهی متوجه تغییر عجیب قیمت می‌شوی و فروشندگان در این خصوص قیمت خرید از درب کارخانه را گران‌تر از قیمت فروش همان محصول در روز گذشته می‌دانند و مقصر را تولیدکننده یا عرضه‌کننده‌های اصلی عنوان می‌کنند.

اعلام قیمت مصالح ساخمانی در آذربایجان‌غربی

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن وتجارت آذربایجان‌غربی ۸ تیرماه در مورد آخرین قیمت برخی مصالح گفته بود:

قیمت هر تن گچ بسته بندی شده یک میلیون و ۷۸۶ هزار و ۳۰۰ ریال و هرکیسه سیمان تیپ یک در درب نمایندگی های مجاز فروش ۱۴۸ هزار ریال، هر کیسه سیمان MC ۱۴۳ هزار ریال و هرکیسه سیمان pLc ۱۴۵ هزار ریال می باشد و در ضمن هزینه بارگیری، تخلیه بار و حمل بار توافقی است.

ماسه شسته و شکسته دانه بندی شده استاندارد ۳۰۰ هزار ریال، ماسه ملاتی ۱۵۰ هزار ریال، مخلوط خام سرمعدن را ۵۳ هزار و ۲۰۰ ریال قیمت گذاری شده است.

کرایه حمل انواع شن و ماسه از درب کارگاه تا پای کار برای داخل شهر ارومیه به ازاء هر تن ۲۰۰هزار ریال و برای خارج از شهر بصورت توافقی محاسبه گردیده و پرداخت هزینه ها باید در یک مرحله و توسط یک دستگاه کارت خوان انجام شود.

قیمت آجر با احتساب ارزش افزوده درب کارخانه بابت هرتن یک میلیون و ۴۰۰ هزار ریال است که هزینه حمل اعلام شده برای انواع شن و ماسه شامل حمل آجر نیز می شود.

کلیه مراکز تولید ،عرضه و فروش مصالح موظف به صدور فاکتور رسمی فروش با درج نام وآدرس خریدار و فروشنده (مشخصات واحد تولیدی ممهورشده) ، برگ باسکول شامل وزن مجاز (بارگیری بیش از ظرفیت مجاز شامل افزایش قیمت حمل بار نمی شود) و سایر موارد لازم جهت نظارت بر حمل بار با کامیونها است.

سازندگان چه می‌گویند؟

یکی از پیمانکاران بخش خصوصی می‌گوید: کارخانجات بدلیل نوسانان قیمت و رکود ارزی استعلام قیمت نمی‌دهند و خرده‌فروشان اجناس و مصالح را بصورت اعتباری نمی‌فروشند و فروش را منوط به پرداخت کامل نقدی قبل از ارسال کرده‌اند.

وی اضافه می‌کند: پیمانکاران نیز بدلیل بیماری منحوس کرونا امکان دریافت مطالبات از ارگان‌های دولتی را ندارند و بدلیل وضعیت مالی، از امکان پرداخت حقوق کارکنان طی چند ماه اخیر باز مانده‌اند.

وی تصریح کرده‌است: هم‌اکنون برخی مصالح همچون سیمان، لوله، اتصالات و شیرآلات در بازار بشدت نایاب شده است.

یک سازنده دیگر می‌گوید: شرایط مالی مهندسان و سازندگان این اجازه را نمی‌دهد که مصالح را در مقدار زیاد خریداری کنند و موقع خرید اگر در حین کار احتیاج به خرید دوباره داشته باشند با دیدن افزایش قیمت نسبت به خرید قبلی دچار مشکل محاسباتی می‌شوند.

سر بی‌کلاه مهندسان!

علی‌رغم افزایش سرسام‌آور قیمت مصالح ساختمانی و خانه کمترین افزایش قیمت مربوط به اعضای نظام مهندسی ساختمان برای امضا، یا طراحی و یا نظارت است بطوریکه برخلاف انتظارات این بخش از جامعه کمترین افزایش و در بسیاری اوقات بخاطر جاه طلبی عده‌ای از مهندسان با کاهش قیمت مواجه هستند در حالیکه یکی از اصلی‌ترین عوامل مورد توجه در ساخت یک واحد هستند و اگر اتفاقی افتاد باید پاسخگو باشند.

دیلمقانی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی می‌گوید: در این شرایط بازار و گرانی افسارگریخته مصالح ساختمانی و قیمت مسکن، تنها حق و بهای خدمات مهندسی مورد توجه قرار گرفت و ستاد تنظیم بازار با ورود به آن مانع تحقق نزدیک شدن بهای خدمات مهندسی به ارزش واقعی شد و اکنون حق مهندسین و اعضای سازمان تضییع شده است.

نظر کارشناسان

یکی از کارشناسان حوزه مسکن می‌گوید: در این شرایط بازار پیشنهاد من به مسئولین، تغییر متولی این حوزه است بطوریکه تدوین بحث قیمت‌گذاری و آیین‌نامه فروش مسکن به نظام مهندسی ساختمان واگذار و این مبحث به مقررات ملی ساختمان اضافه شود.

وی ادامه‌داد: براین اساس یک واحد آپارتمان یا یک ساختمان براساس معیارهای مختلفی چون شهر، منطقه، ارزش عرصه و اعیان، ارزش معماری، ارزش سازه‌ای، ارزش تاسیساتی و ارزش راحتی و آسایش تحت نظر سازمان نظام مهندسی ساختمان و جامعه مهندسی قیمت‌گذاری انجام و مشاور املاک دقیقی صورت در این مسئله صورت گیرد و دلالی از این موضوع حذف شود و در کل مهندسان خود بصورت تخصصی امر قیمت‌گذاری و نظارت را برطبق مقرراتی که تدوین خواهدشد، برعهده بگیرند.

نظر صمت چیست؟

غلامرضا بابایی رییس صمت آذربایجان‌غربی گفت: سازمان صمت برحسب وظیفه ذاتی خود و براساس بررسی‌های میدانی بازرسان با محتکران و گرانفروشان برخورد می‌کند.

وی افزود: وی افزود: کالا و خدماتی که دارای نرخ مصوب درستاد تنظیم بازار هستند در سطح عرضه با همان نرخ به فروش می‌رسد و در غیراینصورت، این سازمان در راستای جلوگیری از اجحاف به حقوق مصرف‌کننده برحسب قانون با متخلفین برخورد می‌کند.

وی اضافه کرد: در اولویت‌بندی کالایی، اغلب اقلام ساختمانی در گروه سوم قرار و قیمت‌گذاری آنها با انجمن مرتبط و یا خود واحد تولیدی است و این سازمان درصورت شکایت یا گزارش ستاد خبری به موضوع افزایش بی‌رویه قیمت ورود می‌کند ضمن اینکه برخی مصالح ساختمانی مانند آجر ساختمانی، شن، ماسه و سیمان دارای قیمت مصوب بوده و با آن قیمت به فروش می‌رسد.

وی در مورد آخرین وضعیت فروشندگان و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی برای جلوگیری از گران شدن هزینه ساخت‌وساز گفت: سیمان، در مورخ ۱۰ تیرماه، سازمان حمایت به علت نبود شفافیت در موضوع افزایش قیمت سیمان اعلامی توسط انجمن مرتبط کشوری، با مکاتبه با انجمن، افزایش قیمت سیمان را متوقف و صمت، بازرسی‌های خود را درسطح واحدهای تولیدی، عاملین و فروشندگان تشدید کرد.

بابایی افزود: بتن آماده، شن و ماسه، آجر ساختمانی نیز با قیمت مصوب تنظیم بازار و میلگرد و آهن آلات، نرخ پایه محصولات فلزی در بورس کالا برحسب تاریخ عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای آرمه گستر امیدجلین محفوظ می باشد