صنعتی‌سازی مسکن، معماری سنتی را با چالش مواجه می‌کند

پریسا اشراقی عضو هیات مدیره انجمن معماری و شهرسازی گفت: با حرکت بخش ساخت‌وساز مسکونی به سمت صنعتی‌سازی، معماری سنتی ایرانی به فراموشی سپرده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، پریسا اشراقی درباره برخی اظهارات و برنامه‌های فعالان عرصه مسکن در لزوم تغییر روند ساخت و ساز مسکن از سنتی سازی به صنعتی سازی گفت: معماری سنتی در ایران پیشینه چند هزار ساله دارد اما متأسفانه ساخت و سازهای فعلی از سبک معماری کشورهای غربی الگو گرفته است. به همین دلیل دولت باید شرایط را برای حمایت از معماران و هنرمندانی که توانایی پیاده سازی الگوهای ایرانی اسلامی در ساخت و ساز را دارند فراهم کند.

وی با تأکید بر اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه معماری ایرانی-اسلامی، گفت: هنرمندان بزرگی در کشور حضور دارند که هرکدام با توجه به سبک کاری خود می‌توانند به تولید محتوای فاخر در بخش معماری ساختمان برای ارائه به فعالان عرصه مسکن بپردازند.

اشراقی بر تغییر سبک معماری، طراحی نما و دکوراسیون داخلی بر اساس معماری ایرانی تاکید کرد و ادامه داد: فعالان ساخت و ساز در کشورهای حوزه خلیج فارس وقتی با آثار معماری ایرانی مواجه می‌شوند تعجب می‌کنند که چرا حال و هوای کلان شهرهای ما نشان چندانی از معماری قدیمی ایرانی ندارد. این در حالی است که می‌بینیم بعضی کشورها مثل قطر و امارات از معماری تاریخی ایران در ساخت و سازهای جدید خود استفاده می‌کنند که البته اتفاق مبارکی است و نشان دهنده صدور فرهنگ و تاریخ ما به کشورهای دیگر است.

عضو هیات مدیره انجمن طراحی، معماری و دکوراسیون ساختمان، برگزاری نمایشگاه‌هایی برای استفاده از ایده هنرمندان در بخش معماری سنتی را ضروری دانست و گفت: خوشبختانه نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت راه و شهرسازی به معماری سنتی توجه نشان داده‌اند که در این خصوص از ششم تا سیزدهم تیرماه نمایشگاهی به منظور ارائه کارهای فاخر هنرمندان در زمینه معماری سنتی برگزار می‌شود که برخی مسئولان دولتی از جمله معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی و همچنین نمایندگان مجلس در آن حضور می‌یابند.

وی تأکید کرد: باید یک هم افزایی بین دولت، مجلس، بخش خصوصی و هنرمندان برای احیای معماری کهن ایرانی ایجاد شود.

به گفته اشراقی، ثبت جهانی شهر یزد در یونسکو نشان دهنده پیشرو بودن تمدن ایران در حوزه شهرسازی است و باید از چنین ظرفیت‌هایی برای ارتقای تمدن ایرانی استفاده کرد.

وی ادامه داد: ما آثار فاخر چند هزار ساله‌ای را در شهرهایی مثل اصفهان، شیراز، یزد، تبریز، خرم آباد داریم. در تهران نیز بناهای تاریخی زیادی به خصوص از دوره قاجار به بعد وجود دارد که باید در الگوبرداری از آنها بکوشیم.