معرفی مصالح هوشمند ساختمانی

مصالح هوشمند ساختمانی با هدف بهبود شرایط زندگی، کاهش مصرف انرژی و سازگاری با محیط زیست به وجود آمده‌اند و هر روزه کاربردهای بیشتری در صنعت ساختمان پیدا می‌کنند.
[yektanet.com]

فرض کنید در یک روز گرم تابستانی وقتی وارد خانه می‌شوید بدون اینکه کولر یا اسپیلت از قبل روشن بوده باشند، هوای داخل خانه کاملاً خنک باشد یا در طول شبانه روز بر اساس میزان تابش نور خورشید رنگ نمای ساختمان تغییر کند! این‌ها تنها بخشی از نوآوری‌های جدیدی است که به واسطه استفاده از مصالح هوشمند ساختمانی امکان پذیر شده است. مصالح هوشمند ساختمانی با هدف بهبود شرایط زندگی، کاهش مصرف انرژی و سازگاری با محیط زیست به وجود آمده‌اند و هر روزه کاربردهای بیشتری در صنعت ساختمان پیدا می‌کنند. برای اینکه با کاربردهای مصالح هوشمند ساختمانی و ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.
آشنایی با مصالح هوشمند ساختمانی و ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها

به طور کلی هر ماده یا متریالی که در صورت قرار گرفتن در معرض تغییرات فیزیکی یا شیمیایی، ویژگی‌های آن تغییر کند، در دسته مصالح هوشمند قرار می‌گیرند. در واقع می‌توان گفت مصالح هوشمند ساختمانی در مقابل تغییرات بیرونی از خود واکنش نشان می‌دهند. علاوه بر تغییرپذیری قابلیت تطبیق با محیط پیرامون خود را دارند. مثلاً ممکن است رنگ، شکل ظاهری یا خواص این مصالح هوشمند در مقابل گرما، سرما، نور خورشید، میدان‌های الکتریکی و الکترو مغناطیسی تغییر کند.

از طرفی این تغییرات برگشت پذیر هستند. بعد از اینکه عامل تغییر دهنده از بین برود، تغییراتی که در خواص مصالح هوشمند ایجاد شده بود نیز به حالت اولیه باز می‌گردد. همین ویژگی‌های فوق العاده باعث شده تا کاربردهای زیادی در کاهش مصرف انرژی، نماسازی، دکوراسیون داخلی و همچنین کاهش هزینه‌های ساخت و ساز داشته باشند. این روزها که همه به دنبال راهی برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها هستند و استفاده از مصالح جدید مانند راه اندازی خط تولید بلوک clc افزایش پیدا کرده است، مصالح هوشمند نیز اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند.
انواع مصالح هوشمند؛ مصالح هوشمند چه کاربردی دارند؟

با توجه به خواص و ویژگی‌های مصالح هوشمند ساختمانی، امکان استفاده از آن‌ها در طیف وسیعی از ساختمان‌ها وجود دارد. مصالح ساختمانی انواع متعددی دارند بر اساس خواص و ویژگی‌های خود دسته بندی می‌شوند. به طور کلی می‌توان در تمامی بخش‌های ساختمان از نما، کف، سقف، دیوارها تا حتی دکوراسیون داخلی و پنجره‌ها از مصالح هوشمند استفاده کرد. در ادامه بیشتر در مورد کاربردهای انواع مصالح هوشمند صحبت می‌کنیم.

مصالح هوشمند ذخیره کننده انرژی

بعضی از مصالح هوشمند ساختمانی این قابلیت را دارند تا انرژی را به صورت گرما، نور و الکتریسیته در خود ذخیره کنند. در مقدمه اشاره به یکی از کاربردهای این مصالح کرده‌ایم. برای مثال بعضی از مصالح می‌توانند با ذخیره گرما یا سرما در خود به تنظیم دمای محیط کمک می‌کنند. این اتفاق از طریق تبدیل حالت بعضی مواد خاص از جامد به مایع و بالعکس رخ می‌دهد.

البته امروزه استفاده از فوم بتن‌هایی که توسط دستگاه فوم بتن تکفاز تحت فشار تولید می‌شوند نیز به عایق شدن ساختمان‌ها کمک می‌کنند. اما تفاوت مصالح هوشمند ذخیره کننده انرژی با روش‌های عایق کاری قدیمی این است که این مواد می‌توانند نه تنها از هدر رفت گرما یا سرما در خانه جلوگیری کنند بلکه می‌توانند تولید کننده سرما یا گرما باشند.

مصالح هوشمند منعکس کننده نور

مصالح هوشمندی به نام مصالح کروموژنیک، می‌توانند در اثر تابش نور یا قرار گرفتن در کنار محرک‌هایی مانند دما، میدان الکتریکی و تزریق یون برانگیخته شوند. در اثر برانگیختگی این مصالح هوشمند، نور تولید می‌شود. این نور در واقع همان انرژی جذب شده توسط مولکول‌های کروموژنیک است که به صورت اشعه‌هایی با طول موج مشخص ساطع می‌شوند.
دیگه نیازی به عمل نیست! با این محصول از درد زانو خلاص شو!

دیگه نیازی به عمل نیست! با این محصول از درد زانو خلاص شو!

مصالح هوشمند فتوکرومیک، الکتروکرومیک، هالوکرومیک و ترموکرومیک همگی جزئی از مصالح کروموژنیک هستند که امروزه برای نماسازی در کف و سقف یا حتی در زیر استخرها و آکواریوم‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. گاهی اوقات این مصالح در بتن ترکیب می‌شوند. برای مثال بعد از آماده سازی بتن با دستگاه فوم بتن سه فاز مونو پمپ و بتن ریزی در کف، مصالح هوشمند منعکس کننده نور روی بتن قرار می‌گیرند تا نمای زیبایی ایجاد کنند. علاوه بر این در بعضی از موارد نور ساطع شده به حدی است که دیگر نیازی به لامپ برای روشنایی نخواهد بود. برای مثال در اتاق خواب‌ها که نیازی به نور زیاد نیست می‌توان از این مصالح استفاده کرد.
مصالح هوشمند تغییر دهنده مواد درونی

فرض کنید که نمای ساختمان به طور خودکار تمیز شود! برای ساختمان‌های بلند مرتبه چنین اتفاقی به معنای صرفه‌جویی‌های چند صد میلیون تومانی در سال خواهد بود. این یکی از کاربردهای مصالح هوشمند تغییر دهنده مواد درونی است. فرآیندهای شیمیایی و فیزیکی خاصی می‌توانند سبب شوند تا بعضی از انواع مصالح هوشمند، مواد درونی خود را به شکل جامد، مایع یا گاز در حد مولکولی آزاد کنند. همچنین در بعضی از موارد ممکن است حجم این مصالح نیز تغییر کند.

علاوه بر استفاده به عنوان مصالح خود تمیز کننده در پوشش ساختمان‌ها، از این مواد برای ضدآب کردن نما، افزایش کیفیت هوای ساختمان و رفع آلودگی‌ها نیز استفاده می‌شود.

مصالح هوشمند تغییر رنگ دهنده

یکی از جذاب‌ترین کاربردهای مصالح هوشمند، ایجاد نماهای زیبا با محصولات تغییر رنگ دهنده است. نور، گرما یا میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی با ایجاد تغییرات در مصالح هوشمند می‌توانند باعث ایجاد رنگ‌های زیبا در آن‌ها شوند. البته بعد در صورتی که محرک حذف شود بعد از مدتی، این مصالح به رنگ اصلی خود باز می‌گردند. در پوشش نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی می‌توان کاربردهای زیادی برای این مصالح پیدا کرد.
معرفی ۲ تکنولوژی پرکاربرد مصالح هوشمند

صفحات خورشیدی جدید و شیشه‌های هوشمند دو مورد پرکاربرد از مصالح هوشمند ساختمانی هستند. در ساخت صفحات خورشیدی از موادی استفاده می‌شود که در اثر تابش نور خورشید می‌توانند حرارت به انرژی الکتریکی تبدیل کنند. از طرفی به تهیه آب گرم برای خانه نیز کمک می‌کنند. این صفحات امروزه در اندازه‌های کوچکتر از گذشته ساخته می‌شوند و کارایی فراوانی دارند.

شیشه‌های هوشمند نیز مورد دیگری از کاربرد مصالح هوشمند هستند. شیشه‌های هوشمند علاوه بر جلوگیری از ورود اشعه‌های مضر به خانه قابلیت تغییر رنگ یا حتی تار شدن را دارند. برای مثال در حمام یا حتی دفاتر اداری، می‌توان از این شیشه‌ها استفاده کرد. زمانی که نیاز به حریم خصوصی بیشتری دارید، این شیشه‌ها از طریق ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی تغییر رنگ می‌دهند و به حالت کدر در می‌آیند. جذاب نیست؟
عمران داتام، پیشرو در صنعت بتن و ساختمان

در این مقاله با مصالح هوشمند ساختمانی، ویژگی‌ها و کاربردهای آن‌ها آشنا شدیم. آنچه مطالعه کردیم تنها بخشی از نوآوری‌های جدیدی است که در صنعت ساختمان رخ داده و هدف نهایی همه آن‌ها کاهش هزینه‌ها، صرفه جویی در مصرف انرژی و با دوام تر شدن مواد استفاده شده در ساختمان است. شرکت عمران توسعه داتام با ارائه انواع دستگاه‌های تولید فوم بتن، خطوط بلوک‌های سبک و گازی بتنی، مواد اولیه تولید فوم بتن و کلایمرها آماده همکاری با شرکت‌ها و افرادی است که می‌خواهند از تکنولوژی‌های روز دنیا برای کاهش هزینه‌های ساخت و ساز استفاده کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با محصولات پیشرو در زمینه تولید انواع بتن و ساختمان سازی پیشنهاد می‌کنیم همین حالا به سایت omrandatam مراجعه کنید.