نبض بازار سیمان خراسان شمالی در دست دلالان

در حالی این روزها سیمان به عنوان مصالح اصلی ساختمانی در بازارهای رسمی خراسان شمالی به بهانه کاهش تولید ناشی از خاموشی های برق اوایل تیرماه نایاب است ،که در بازار غیررسمی این محصول ساختمانی به وفور یافت می شود.

ضعف نظارت بر بازار مصالح ساختمانی از جمله سیمان به عنوان پرمصرف ترین مصالح در ساخت و سازهای عمرانی باعث شد تا با همدستی برخی از واحدهای فروش رسمی نبض بازار در خراسان شمالی به عنوان یکی از استان های تولید کننده سیمان در اختیار دلالان قرار گیرد و آنها نیز با سوء استفاده از این موقعیت ضمن خروج سیمان از استان، قیمت ها را از ۳۶ تا ۴۲ هزار تومانی در هر پاکت ۵۰ کیلویی به حدود یک میلیون ریال در روزهای اخیر افزایش دهند.
بررسی های میدانی نشان می دهد که روزانه چهار هزار تن سیمان در تنها کارخانه سیمان استان خراسان شمالی در بجنورد تولید و به بازار عرضه می شود که حداقل ۱.۵ تا ۲ برابر نیاز مصرفی روزانه این استان است و برخورد با دلالان از سوی دستگاههای نظارتی به خصوص واحدهای فروش رسمی می تواند شرایط تا حدودی تحت کنترل قرار داده و بازار را از دست دلالان خارج ند.
خروج سیمان از استان

رییس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی بجنورد می گوید : براساس اعلام ستاد تنظیم بازار قیمت هر پاکت سیمان ۵۰ کیلویی ۳۲۴ هزار ریال است و هرگونه افزایش بیشتر از نرخ مصوب غیر قانونی و مشمول برخورد با متخلفان می شود.
مهدی کمالی ورود سیمان به بورس، کاهش تولید به دلیل خاموشی های ۲۰ روز گذشته؛ خروج سیمان از استان و ضعف نظارتی را از دلایل اصلی کمبود سیمان در بازار استان و افزایش دو تا سه برابری قیمت آن در بازارهای غیر رسمی اعلام کرد.
به گفته وی هم اکنون سیمان در بازارهای غیر رسمی در داخل و خارج از استان در هر پاکت ۵۰ کیلویی حدود ۷۰۰ تا یک میلیون ریال به فروش می رسد و این رشد چند برابری قیمت باعث وسوسه دلالان خروج سیمان از استان شد.
کمالی اضافه کرد : در شرایط فعلی به دلیل نبود نظارت بر بازار و افزایش نامتعارف قیمت سیمان ،برخی از شرکت هایی از قبل خرید خود را انجام دادند و حواله خرید قبلی در اختیارشان است، آن را با چند برابر قیمت رسمی در اختیار دلالان قرار می دهد و با این زد و بندهای دو طرفه بازار سیمان استان را با التهاب قیمتی و کمبود مواجه کردند.
تعطیلی بورس قوز بالا قوز
رییس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی می گوید : سازمان بورس به دلیل افزایش نامتعارف قیمت سیمان در بازار تمام خریدهای قبلی را باطل اعلام کرد و این کار نیز باعث شد تا با نرسیدن سیمان ، بازار با کمبود مواجه و شوک قیمتی به آن وارد شد.
کمالی افزود : سازمان بورس با وجود این که خریدهای قبلی را باطل اعلام کرد،در روز چهارشنبه هفته جاری که قیمت های بورسی اعلام می شود، قیمت جدید را اعلام نکرد و در عمل کار تا حدودی گره خورد و با تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه بازار تهران براساس مصوبه ستاد ملی کرونا ، تا اواسط هفته آینده سیمان وارد بازار نمی شود و این تصمیم به تعطیلی نوعی قوز بالا قوز در بازار پرالتهاب سیمان شد.
کاهش تولید و نابلدی واحدهای فروش با خرید بورسی
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی کاهش تولید ناشی از خاموشی های تیرماه و نابلدی واحدهای فروش سیمان با خرید بورسی را دلیل اصلی کمبود سیمان در این استان اعلام کرد و گفت : اگرچه به دلیل خاموشی های تیرماه میزان تولید در کارخانه سیمان بجنورد به شدت کاهش یافت، ولی عرضه سیمان در بورس و نابلدی و گاهی نداشتن کد بورسی از سوی واحدهای فروش در استان نیز باعث شد تا مشکل کمبود بیشتر احساس شود.
مهرداد داوود زاده نداشتن توان مالی واحدهای فروش سیمان و اصناف استان خراسان شمالی را دیگر دلایل کمبود سیمان و افزایش قیمت نامتعارف آن اعلام کرد و اظهارداشت: هم اکنون سیمان به میزان کافی در استان وجود دارد و اصناف باید با خرید بورسی، این محصول را وارد بازار کنند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ واحد مصالح فروشی در بجنورد وجود دارد که بیشتر آنان کد بورسی ندارند.

داوود زاده در مورد خروج سیمان از استان نیز گفت: کارخانه سیمان بجنورد مکلف شده است از خروج سیمان تا زمانی که به نیاز استان پاسخ داده نشده و هم استانی های دارای حواله سیمان دریافت نکرده اند، خودداری کند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی درباره جولان دلالان در بازار سیمان گفت: در حال شناسایی دلالان و بررسی موضوع هستیم.

تولید روزانه چهارهزار تن سیمان در بجنورد
معاون فنی شرکت سیمان بجنورد گفت: هم اکنون روزانه بیش از چهار هزار تن سیمان در این واحد صنعتی تولید می شود، و تمام این تولیدات نیز برای تنظیم بازار در اختیار متقاضیان دارای حواله قرار می گیرد.

محسن لک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگرچه قطع ۲۰ روزه برق تا حد زیادی میزان تولید سیمان را در این واحد صنعتی کاهش داد، ولی با قطع خاموشی ها در چند روز گذشته ، کارخانه موفق شد تا روزانه ۱۰ درصد توان تولیدی خود را افزایش دهد و با فعالیت مداوم و بدون توقف حتی در روزهای تعطیل به دنبال رفع کمبودهای ناشی از قطع برق هستیم.
وی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر تحویل سیمان از ذخایر استراتژیک هم در حال انجام است اظهار داشت: آمادگی داریم تا روزی ۱۰ هزار تن سیمان به متقاضیان دارای حواله، سیمان تحویل دهیم.

لک با بیان اینکه کارخانه سیمان بجنورد روزانه پنج هزار تولید دارد افزود: ۲۵ هزار تن سیمان پیش فروش و حواله صادر شده و آنان که دارای حوله سیمان در دست دارند، می توانند برای تحویل سیمان مراجعه کنند.
وی با اشاره به این که عرضه سیمان از طریق بورس انجام می شود، درباره تطعیلی بورس با تعطیلی کرونایی بازار تهران گفت: اکنون ۲۵ هزار تن سیمان به صورت پیش فروش حواله صادر شده است، برای عرضه این میزان سیمان هیچ مشکلی وجود ندارد و در صورت اتمام این میزان سیمان برای تحویل بیشتر اقدام می شود.

وی افزایش قیمت نامتعارف سیمان در استان را ناشی از خروج اعلام کرد و گفت: سیمان بجنورد با قیمت های بالاتری در استان های دیگر به فروش می رسد و همین رشد قیمتی باعث شد تا سیمان از استان خارج شود.
براساس اعلام رسمی روزانه دو تا سه هزار تن سیمان در استان خراسان شمالی به مصرف می رسد و این در حالیست که در کارخانه سیمان بجنورد روزانه بین چهار تا پنج هزار تن سیمان تولید می شود و این واحد صنعتی توان افزایش تولید روزانه خود تا ۱۰ هزار تن در روز را نیز دارد./ایرنا