نخستین قرارداد تحول دیجیتال فولاد مبارکه با شرکت ایرانسل امضا شد

دنیای معدن – مدیرعامل ایریسا در آیین امضای تفاهم نامه فولاد مبارکه و ایرانسل گفت: امروز نخستین تفاهم نامه تحول دیجیتال فولاد مبارکه با ایرانسل امضا خواهد شد که با امضای این تفاهم نامه شبکه ارتباطی جزیره ای به یک شبکه ارتباطی یکپارچه و هماهنگ تبدیل خواهد شد.

به گزارش دنیای معدن، امروز، شنبه (۸ خرداد) تفاهم نامه ایجاد شبکه 5G فی مابین شرکت فولاد مبارکه و ایرانسل با هدف هوشمندسازی شرکت فولادمبارکه امضا شد. این تفاهم نامه در راستای تحقق طرح تحول دیجیتال در شرکت فولاد مبارکه به امضا مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه و مدیر عامل ایرانسل رسید. همچنین قرارداد اولین فاز هوشمندسازی لجستیک به منظور حمل هوشمند سرباره میان دو شرکت ایریسا و ایرانسل هم امضا شد.

رسول سرائیان، مدیرعامل شرکت ایریسا، در مراسم امضا تفاهمنامه این شرکت با ایرانسل اظهار کرد: هدف این تفاهم نامه فراهم کردن بستر فولاد مبارکه هوشمند در ۱۴۰۴ است چراکه در تحقق تحول دیجیتال در این شرکت نیاز است تمام عناصر خط تولید هوشمندسازی شده و به یک مرکز داده متصل شوند.

وی افزود: برای اتصال تمام خطوط در شرکت فولاد مبارکه به یک زیرساخت نیاز داشتیم که با امضا این تفاهم نامه این گام برداشته خواهد شد.

مدیرعامل ایریسا با اشاره به سند تحول دیجیتال در شرکت فولاد مبارکه گفت: برای تحقق چشم انداز پنج ساله طرح تحول دیجیتال و قرارگرفتن در جمع شرکت های فانوس دریایی و انقلاب چهارم صنعتی نقشه راه هوشمندسازی فولاد مبارکه از سنگ تا رنگ برنامه ریزی شده و نقشه راه به ما می گوید که چگونه باید این مسیر ۵ ساله را طی کنیم.

وی اضافه کرد: از ۲۵ اولویتی که در نقشه راه طرح دیجیتال شرکت فولاد مبارکه آمده است؛ در گام نخست لجستیک هوشمند را در دستور کار قرار دادیم که هم به لحاظ حمل مواد و هم توزیع محصول جزء عناصر استراتژیک صنعت فولاد محسوب می شود لذا به دلیل اهمیت آن ما این موضوع را از سال ۹۹ شروع کردیم چرا مدیریت ردیابی، بهینه سازی فرآیند، ایجاد جریان واقعی اطلاعات و مدیریت موجودی در راه و… از مهمترین دلایل در اویت قرار گرفتن لجستیک هوشمند در صنعت فولاد است.

سرائیان به دو مطالعه موفق پوسکو و آرسلور میتال در لجستیک هوشمند اشاره ای کرد و گفت: حوزههای شناختی طرح لجستیک هوشمند در کمیته راهبری تصویب و مورد ارزیابی قرار گرفته و هوشمندسازی پایش حمل سرباره در شرکت فولاد مبارکه به عنوان اولین زیرشاخه لجستیک هوشمند امروز با امضاء تفاهمنامه با ایرانسل در دستور کار اجرایی و عملیاتی خواهد آمد. پروژه ای که مورد تایید مشاور بین المللی هم قرار گرفته است.

سرآغاز تحول دیجیتال فولاد مبارکه از دانشگاه تهران

مدیرعامل شرکت ایریسا تصریح کرد: سرآغاز طرح تحول دیجیتال شرکت فولاد مبارکه در دانشگاه تهران بود و یکی از بهترین اتفاقاتی که توسط ایریسا و فولاد مبارکه در حال رقم خوردن است انجام کار مشترک با بدنه لایه های اجرایی و عملیاتی است.

وی افزود: در طرح مناقصه ۱۵ پیشنهاد دریافت شد که ۱۰ طرح پذیرفته شد و بعد از بازدید میدانی از شرکت فولاد مبارکه و تهیه اسناد مناقصه تهیه شد و  در ۱۵ بهمن ماه سال ۹۹، مناقصه با حضور ۵ شرکت برگزار شد و نهایتا شرکت ایرانسل در مناقصه برگزیده و امروز افتخار این را داریم که نخستین قرارداد تحول دیجیتال را با شرکت ایرانسل امضا کنیم.

سرائیان در ادامه به ۵ نسل ارتباطی پرداخت تا اهمیت نسل پنجم ارتباطی 5G بیشتر نمایان شود و توضیح داد: نسل نخست ارتباطی در سال ۱۹۸۳ رخ داد و نسل دوم ارتباطی در سال ۱۹۹۴ به ایران رسید که به امکان ارسال پیامک و مکالمه محدود می شد.

وی اضافه کرد: نسل چهارم در سال ۲۰۰۳ به عرصه ارتباطات پا گذاشت و در نسل پنجم ارتباطی زیرساخت ارتباطات در حوزه های صنعت و انقلاب چهارم صنعتی مورد اهمیت قرار می گیرد.

کارکرد نسل پنجم ارتباطی 5G در صنعت کشور

مدیرعامل شرکت ایریسا با تاکید بر توسعه نسل پنجم ارتباطی و اینترنت اشیا گفت: نسل پنجم ارتباطی 5G از نظر ظرفیت پوشش و سرعت قابل توجه است چراکه در مقیاس میلیونی پوشش دهی دارد و ضرورت آن در شرکت فولادمبارکه در تحقق طرح تحول دیجیتال مهم خواهد بود.

وی افزود: با تکنولوژی نسل پنجم ارتباطی 5G دانلود فیلمی در حوزه سلامت از ۷ دقیقه در نسل چهارم به ۶ ثانیه کاهش می یابد و این افزایش سرعت در تمام المانهای رفت و برگشتی شرکت فولاد مبارکه از اهمیت برخوردار است.

سرائیان به نمونه های اجرایی موفق توسعه زیرساخت ارتباطات هم اشاره ای کرد و گفت: این پروژه در کمیته راهبری فازبندی شد و با بررسی مشاور زیرساخت های توسعه ارتباطات تبیین گشت.

اتصال بخش های شرکت فولاد مبارکه در شبکه ای منسجم با توسعه شبکه ارتباطی پنجم

وی یکی از اصول مهم در تحقق فولاد +۲۲ را اتصال تمام بخش های شرکت فولاد مبارکه در شبکه ای هماهنگ و یکپارچه جست و جو کرد و توضیح داد: امیدواریم با امضای تفاهم نامه ایجاد شبکه 5G فی مابین شرکت فولاد مبارکه و ایرانسل بتوانیم از تجارب بین المللی این شرکت مخابراتی بهره مند شویم و با اجرای نخستین گام در ریلگذاری تحقق سند تحول دیجیتال کمتر از سه ماه دیگر شرکت فولادمبارکه به عنوان نخستین واحد صنعتی کشور تحت پوشش شبکه ارتباطی نسل پنجم 5G قرار بگیرد. همچنین شبکه ارتباطی جزیره ای در این شرکت به یک شبکه ارتباطی یکپارچه و هماهنگ تبدیل شود.

گفتنی است شرکت فولاد مبارکه سال گذشته برنامه ای پنج ساله در راستای هوشمندسازی این شرکت تعریف کرده است و در تلاش است با اجرای این برنامه به شرکتی هوشمند مبتنی بر نسل چهارم اقتصادی تبدیل شود. تفاهمنامه مذکور با ایجاد ساخت شبکه نسل پنجم توسط مدیران عامل فولادمبارکه و ایرانسل در حوزه صنعت کشور برای اولین بار امضا شد. در همین روز امضای قرارداد هوشمند سازی حمل سرباره در شرکت فولاد مبارکه به ثمر نشست تا با انعقاد این تفاهم نامه اولین فاز هوشمندسازی لجستیک با امضای قرارداد اجرایی بین شرکتهای ایریسا و ایرانسل اجرایی شود.