احتمال افزایش وام مسکن

نشان تجارت – علی عسکری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: افزایش سقف تسهیلات مسکن از طریق خرید اوراق (تسه) مورد بحث و بررسی قرار گرفته اما فعلا چیزی قطعی نشده و فعلا نمی‌توانیم در این زمینه قول بدهیم. در انتظار تصمیم بانک مرکزی هستیم.
وی هم‌چنین درباره زمزمه‌های افزایش مبلغ وام نهضت ملی مسکن گفت: این موضوع نیز در نشست‌هایی مطرح شده و بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی در حال بررسی راهکارهای آن هستند. ممکن است راهکار جایگزین ارایه شود. به طور مثال منابعی را از جایی تامین و سپرده‌گذاری کنیم تا بتوانیم سقف تسهیلات را بهبود بدهیم و فشار کمتری به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن وارد شود. کاهش نرخ سود این تسهیلات هم در دستور کار است.
سرپرست بانک مسکن درخصوص میزان افزایش وام مسکن گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم رقم افزایش را بگوییم و منتظر اعلام جزئیات و چارچوب‌های این طرح هستیم.
عسکری در پاسخ به این سوال که بانک مسکن چه مقدار تسهیلات در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار داده است گفت: ما سال اول به ۱۰۰ درصد تعهدات خود در طرح نهضت ملی مسکن عمل کردیم. تا کنون ۷۸ هزار میلیارد تومان قرارداد بسته‌ایم و ۶۲ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده‌ایم. این تفاوت به دلیل پیشرفت پروژه‌ها است. هرچقدر پروژه پیشرفت کند متناسب با آن آورده و تسهیلات پرداخت می‌شود.
به گفته وی از مبالغی که تا کنون توسط بانک مسکن به پروژه‌های نهضت ملی مسکن تزریق شده یک سوم مربوط به آورده مردم و دو سوم مربوط به تسهیلات بانکی بوده است.