ادامه رشد ماهانه قیمت مسکن

گروه اقتصادی | متوسط قیمت یک متر آپارتمان در ماه نخست فصل پاییز، در شهر تهران به ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. این قیمت ۱۰ درصد بیشتر از شهریورماه و ۱۱۰ درصد بیشتر از مهرماه سال ۹۸ است. بانک مرکزی، آمار ماهانه بازار مسکن، مربوط به مهرماه را منتشر کرد.

 

 گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد متوسط قیمت مسکن از ۲۴ میلیون تومان در شهریور به ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در مهرماه رسیده است. بیشترین رشد قیمت مسکن در ۷ ماه نخست امسال مربوط به ماه‌های خرداد و اریبهشت است که در این دو ماه قیمت مسکن نسبت به ماه قبل افزایش ۱۱ درصدی داشت.
تعداد معاملات انجام شده هم در مهر ماه نسبت به ماه قبل رشد ۲,۳درصدی را نشان می‌دهد، این رشد نسبت به مهرماه ۹۸ معادل ۱۵۴.۵درصد است.در مهرماه، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۸.۷هزار واحد رسید.
با توجه به اینکه قیمت مسکن تحت تأثیر قیمت در بازارهای دیگر تغییر می‌کند تحلیلگران اقتصادی افزایش دوباره یا ثبات و احتمالاً کاهش قیمت مسکن را در ماه‌های پیش‌رو متأثر از تحولات سیاسی و تأثیر آن بر نرخ ارز، طلا و سکه می‌دانند. رشد مداوم ماهانه قیمت مسکن، باعث کم ارزش شدن وام خرید و در نتیجه پس کشیدن متقاضیان واقعی از این بازار شده است. افزایش فروش واحدهایی با سن بالا، به‌خوبی نشان می‌دهد توان مردم برای خرید واحدهای نوساز تحلیل رفته و آمارها نشان می‌هد سهم فروش واحدهای۱۱ تا ۲۰ سال نسبت به سال قبل در حال افزایش است. در عوض سهم معاملات واحدهای تا ۵ سال ساخت در مهرامسال نسبت به مهر سال قبل ۴,۹ درصد افت دارد. بر‌اساس این گزارش بیشترین تعداد واحدهای معامله شده در تهران به تفکیک عمر بنا به واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۷ درصد از کل معاملات مسکن مهر ماه اختصاص داشت. واحدهای ۱۶ تا ۲۰ سال ساخت با ۱۹ درصد کل معاملات در رتبه بعدی قرار داشتند.
در این ماه، توزیع معاملات به گونه‌ای بوده است که ۵۳,۸درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران (۲۶.۷ میلیون تومان) معامله شده‌اند.
مناطق پرفروش
همچنین از نظر توزیع معاملات در مناطق ۲۲ گانه پایتخت منطقه ۵ با ۱۴,۷درصد از کل معاملات بیشترین تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن در ماه گذشته را به خود اختصاص داد. در رتبه‌های بعدی مناطق ۱۰ و ۲ با اختصاص سهم‌های به ترتیب ۹.۴درصد و ۸.۴ درصد قرار داشتند. در معاملات مسکن شهر تهران در ماه مهر، ۱۰ منطقه بیشترین فروش را دارد که از میان مناطق ۱۰ گانه آمار فروش در منطقه۵ بالاتر از مناطق دیگر است. مناطق ۱، ۲، ۴، ۵، ۷، ۸، ۱۱، ۱۰، ۱۴ و ۱۵ مناطق پرمعامله‌تری نسبت به مناطق دیگر هستند.
کمترین قیمت
متوسط کمترین قیمت فروش آپارتمان در شهر تهران مربوط به منطقه ۱۸ و با قیمت هر متر ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. به این معنی که در حال حاضر ارزان‌ترین مسکن در شهر تهران به طور متوسط متری بیش از ۱۲ میلیون قیمت دارد.  گران‌ترین منطقه تهران از نظر متوسط قیمت یک متر آپارتمان هم منطقه یک است. قیمت یک متر آپارتمان در این منطقه به‌طور متوسط ۵۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.  همچنین در مهرماه امسال مانند ماه‌های قبل، بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با زیربنای ۵۰ تا ۶۰ متر با سهم ۱۴,۷ درصدی اختصاص داشته است.
تحولات ۷ ماهه
بانک مرکزی علاوه بر آمار بازار مسکن در مهرماه، آمار این بازار در ۷ ماهه امسال را نیز منتشر کرده است. بر اساس این گزارش تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در هفت ماهه نخست سال ۱۳۹۹ به حدود۶۳,۶هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۷۷.۶درصد افزایش نشان می‌دهد. در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای مسکونی معامله شده در شهر تهران ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶۴.۳درصد افزایش را نشان می‌دهد.
رشد اجاره بها
همچنین بررسی شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری در مهرماه امسال نشان‌دهنده رشد به ترتیب ۲۶,۸ و ۲۹.۸ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل است.