بازار مسکن به یک رکود تورمی شدید دچار خواهد شد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه مسکن به رکود تورمی دچار خواهد شد و دولت قصد ندارد نرخ دلار کنترل شود گفت: رتبه نخست خرید ملک را نباید به فال نیک گرفت چرا که در دوره ای ایرانی ها در عراق ملک خریدند و رانده شدند و در دُبی ورشکست شدند.

 

به گزارش اخبار ساختمان، روزهای ابهام آلود اقتصادی و رکود حاکم بر بخش های اقتصادی، پیکره تمام بخش های صنعت ساختمان را نحیف تر ساخته است. رشد قیمت مصالح ساختمانی از یک سو و رشد تورم که به واسطه نرخ دلار رخ داده است بازار مسکن را با یک رکود تورمی شدیدی مواجه کرده است.

برخی عوامل اقتصادی در کنار رشد تورم باعث شده تا این روزها میزان مهاجرت و خرید ملک نیز توسط ایرانی ها افزایش یابد. در تازه ترین آمار اعلام شده ایرانی ها باز هم در خرید ملک در ترکیه رتبه نخست را به خود اختصاص دهند.

به نظر می رسد مادامی که نرخ دلار قصد ایستادن بر روی یک قیمت مشخص را نداشته باشد تمام بخش های اقتصادی با معضل عدم تزریق کالا از سوی کارخانه ها و عوامل فروش مواجه شوند.

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که آیا رشد نرخ دلار آمریکا در شش ماهه دوم سال نیز با وجود رکود معاملات مسکن بر قیمت مسکن می تواند تاثیرگذار باشد؟ گفت: رشد نرخ دلار آمریکا رکود بازار مسکن را بیشتر خواهد کرد. این روند موجب رکود تورمی شدید بر بازار مسکن خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه رکود تورمی در بازار مسکن موجب خواهد شد تا قدرت خرید متقاضیان بیش از پیش کاهش یابد تاکید کرد: پایین بودن قدرت خرید متقاضیان این روزها به گونه ای مشخص خود را در بازار نشان می دهد. این رکود تورمی و این کاهش قدرت خرید متقاضیان هر کدام در بازار مسکن خود را به گونه ای مشخص نشان می دهند. رکود تورمی خود را با عدم پیش بینی در آینده بازار و کاهش قدرت خرید خود را با افت معاملات مسکن نشان خواهد داد.

خسروی تاکید کرد: اگر دولت نتواند نرخ دلار را کنترل کند که به اعتقاد بنده قصد آنرا هم ندارد وضعیت ملک و قیمت مسکن از اینکه هست بدتر خواهد شد و رکود تورمی شدیدی بر بازار مسکن تحمیل و سایه خواهد انداخت. رشد قیمت مسکن و کالاها به گونه ای شده است که نافرمانی از صنف نیز به یک موضوع عادی تبدیل شده است. یعنی اصناف دیگر هیچ توجهی به بخشنامه ها و ابلاغیه ها از خود نشان نمی دهند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه باید جلوی گرانی ها و افزایش نرخ دلار گرفته شود و برنامه ریزیها به گونه ای باشد که بیشتر از این بی ثباتی اقتصادی منجر به گرانی لحظه ای کالاها نشود تصریح کرد: دلار برای دولت است و همه به خوبی به ان واقف هستند اما سوال این است که چرا آن را کنترل نمی کند؟

وی ادامه داد: طلا، دلار و مصالح ساختمانی در اختیار دولت است و به خوبی می توان با یک برنامه ریزی مشخص آنرا اداره و کنترل کرد. نه تنها این اتفاقات نمی افتد بلکه می بینیم به یکباره حق مشاوران املاک را کاهش می دهند.

 

حق کمیسیون املاکی ها یکسان شود

وی در پاسخ به این پرسش که ظاهرا نسبت به تصمیمات اخیر دولت برای حق کمیسیون های مشاوران املاک اعتراضاتی دارید؟ گفت: ما معتقد هستیم که حق کمیسیون مشاوران املاک باید در سراسر کشور یکسان باشد. چرا که یکسان سازی حق کمیسیون مشاوران املاک حق مشاوران املاک در سراسر کشور است. مگر پول کمیسیون مشاوران املاک در تهران با پول کمیسیون مشاوران املاک اهواز متفاوت است؟

خسروی تصریح کرد: مظلوم تر از بخش خصوصی ظاهرا وجود ندارد. مسکن هر چقدر که گرانتر شود به ضرر املاکی ها خواهد بود چون وقتی معاملات مسکن کم شود املاکی ها کمیسیونی از بابت رکود دریافت نخواهند کرد.

ایرانی ها رتبه نخست خرید ملک در ترکیه

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که باز هم ایرانی ها در خرید ملک در ترکیه رتبه نخست را کسب کرده اند؟ گفت: متاسفانه سرمایه ها به سمت کشور ترکیه و خرید ملک در آن کشور سرازیر شده است و به خوبی این آمارها نشان می دهد که مدیریتی در این خصوص وجود ندارد.

وی ادامه داد: خریداران ملک در ترکیه دقت کنند که در دوره ای ایرانی ها در زمان ملک فیصل و قبل از روی کار آمدن حسن البکر اقدام به خرید ملک در این کشور کردند. اما با روی کار آمدن حسن البکر تمام ایرانی هایی که ملک خریده بودند به بیرون رانده شدند و به رانده شدگان عراق شهرت یافتند.

خسروی اضافه کرد: حتی در دوره ای که خرید ملک در دُبی قوت گرفت به همه توصیه کردیم که مسکن در دُبی نخرید. اگر چه این خرید مثل رانده شدن از عراق نبود اما تمام افرادی که در دُبی ملک خریدند این روزها ورشکست شده اند و سرمایه خود را از دست داده اند. پس هر احتمالی در خرید ملک در ترکیه وجود دارد.