خطری جدی در کمین بازار مسکن

کارشناسان معتقدند احتمال جهش شدید قیمت مسکن تا پایان سال 99 وجود دارد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری با اشاره به بی‌توجهی به سرمایه گذاری در دو بخش ساختمان و صنعت و آسیب آن در آینده گفت: جذب سرمایه‌های خرد در بازار سرمایه به عنوان رقیب بازار مسکن، خطر بزرگی برای اقتصاد کشور است و هر لحظه احتمال افزایش قیمت مسکن در سال ۹۹ را به دنبال دارد.

به گزارش مجله دلتا فاطمه پهلوانی اظهار داشت: اگر به سرمایه گذاری روی زیرساخت‌ها در دو حوزه صنعت و ساختمان توجه نشود، در درازمدت این بخش‌ها در معرض آسیب‌های جبران‌ناپذیری خواهند بود.

وی ادامه داد: جذب سرمایه‌های خرد در بازار سرمایه به عنوان رقیب بازار مسکن، خطر بزرگی برای اقتصاد کشور است، زیرا هر لحظه ممکن است بازار سرمایه به مشکل خورده و سرمایه خرد مردم از بین برود و بازار مسکن نیز به مشکل بخورد. در این صورت افزایش قیمت مسکن در سال ۹۹ به اندازه‌ای خواهد بود که کل سود بازار سرمایه پاسخگوی خریدن یک متر آپارتمان نباشد.

وی افزود: اگرچه دولت دارایی‌های خود را در بورس عرضه می‌کند اما من به عنوان یک مدیر دولتی معتقدم به قیمت از دست دادن بازار مسکن و صنعت ساختمان که پیشران اقتصاد است، نباید تا این حد به بورس توجه شود. به طور عجیبی صنعت ساختمان را فراموش شده است در حالی که باید توجه بیشتری به این حوزه شود.

پهلوانی ادامه داد: مطابق با اعلام سازمان آسیایی بهره وری شاخص TFP یعنی بهره وری عوامل کل ما نسبت به ۴۷ سال پیش تنها یک صدم درصد بهتر شده و طی این سال‌ها از یک درصد به ۱.۱ درصد رسیده است.