درباره چسب کاشی و سرامیک چه می دانید؟

کاشی و سرامیک سهم به‌ سزایی در زیبایی سازه‌های معماری دارند. یکی از چالش‌های اساسی معماران برای استفاده از کاشی و سرامیک نحوه نصب آنها بر دیواره و کف بنا است. سازندگان سعی می‌کنند با استفاده از تکنیک‌های مدرن به نحوه که وزن سازه بالا نرود، کاشی و سرامیک را چنان نصب کنند که دوام زیادی داشته باشد.

استفاده از چسب کاشی و چسب سرامیک، از پرکاربردترین و مطمئن‌ترین شیوه‌های نصب هستند که کار کردن با آنها هم ساده است و هم ایمنی و استاندارد بالایی دارند.

از ملات تا چسب کاشی

استفاده از چسب کاشی ریشه در دنیای باستان دارد؛ یعنی از دو هزار و ۵۰۰ سال قبل از میلاد که بلوک‌های سنگی عظیم با استفاده از نوعی ماده سیمانی به هم متصل و سازه‌های شگفت‌انگیزی خلق شد و به مرور، ماده‌ای به نام بتن وارد زندگی بشر شد.

در واقع اولین ماده‌ای که تا اواسط قرن پیش برای چسباندن کاشی استفاده می‌شد، ترکیبی از سیمان، سنگدانه و آب بود. اما در دهه ۱۹۵۰ میلادی، پودرهای پلیمری به میدان آمد که در آب قابل حل بود؛ به این ترتیب، چسب کاشی پایه سیمانی از انعطاف و چسبندگی بیشتری برخوردار شد.

با این اتفاق نه فقط استفاده از ملات‌های دوغابی و دردسرهایش کمرنگ‌تر از گذشته شد، بلکه با تولید صنعتی چسب کاشی پودری، سرعت انجام پروژه‌های ساختمانی بالاتر رفت و در کنارش وزن نهایی ساختمان نیز کمتر شد.

البته نباید فراموش کرد که تکنولوژی ساختمان سازی خشک و همچنین اجرای سطوح کار هم‌تراز و مسطح هم، در بهبود کاشی کاری تاثیرگذار بوده است؛ چراکه دیگر نیازی به استفاده از لایه‌های ضخیم سنگدانه و سیمان نبود و یک لایه نازک چسب کاشی پلیمردار، کار را با سرعت و کیفیت بالاتری به پایان می‌رساند.

 

انواع چسب کاشی و چسب سرامیک

چسب کاشی نه فقط برای نصب کاشی، که برای چسباندن سرامیک و سنگ نیز به سطوح صاف، آجری، کاشی، موزائیک، سیمانی و سنگی کاربرد دارد. همانطور که گفته شد، اول چسب کاشی پودری روانه بازار شد که به ملات سیمانی هم مشهور است و تغییرات عمده‌ای را در این صنعت ایجاد کرد.

این محصولات بر پایه مواد معدنی (سیمان) و شیمیایی (افزودنی‌های پلیمری و تقویت‌کننده‌ی چسبندگی) تولید می‌شوند. معمولا توصیه می‌شود از چسب کاشی پودری، به خاطر نوع ترکیبات و فرآوری‌اش، بر روی سطوح گچی و یونولیتی استفاده نشود؛ مگر اینکه قبل از انجام این کار، روی سطح با پرایمر پوشانده شود.

چسب کاشی خمیری یا چسب کاشی دیسپرسی، نوع دیگری از این محصول است که از مخلوط لاتکس، افزودنی‌های آلی و فیلرهای معدنی ساخته می‌شود و بر روی تمام سطوح از جمله گچ، پنل‌های چوبی و حتی سطوح انعطاف پذیر مانند یونولیت قابل استفاده است.

نکته‌ای که در این میان باید به آن توجه کرد، نصب کاشی و سرامیک روی یونولیت و گچ است؛ از آنجا که گچ و یونولیت، زیرکارهای سستی محسوب می‌شوند، توصیه کلی این است که این کار انجام نشود. اما در صورت اصرار به انجام این کار، ابتدا باید سطح مورد نظر با یک لایه پرایمر آماده‌سازی شده، سپس چسباندن کاشی و سرامیک با چسب پودری یا خمیری انجام شود.

گفتنی است غیر از این دو نوع چسب سرامیک و چسب کاشی، چسب‌هایی بر پایه پلی یورتان و رزین اپوکسی نیز در بازار وجود دارد که بیشتر کاربرد صنعتی دارند

انتخاب بهترین چسب کاشی و چسب سرامیک

توصیه کلی برای انتخاب چسب کاشی مناسب این است که بر اساس خشک یا مرطوب بودن محیط، چسب را انتخاب کنید. سرد و خنک بودن محیط و همینطور رعایت دستور عمل روی بسته‌بندی چسب نیز، می‌تواند بر کیفیت کاشی کاری تاثیر مثبت بگذارد.

البته فراموش نکنید که مهم‌ترین نکته در انتخاب چسب کاشی و چسب سرامیک، اصالت چسب و فرمولاسیون استاندارد آن قطعا نتیجه کار را تضمین خواهد کرد. به خصوص اگر قرار باشد از سرامیک اسلب در نما یا کف ساختمان استفاده شود، هیچ چاره‌ای جز استفاده از چسب‌های پایه سیمانی مثل چسب ۷۰۰۴ شور لِول Sure Level نخواهد بود.

سرامیک اسلب انواع بزرگ سرامیک است که با ابعاد بزرگ خود، نه تنها استحکام بیشتری دارد، بلکه فضایی یکپارچه ایجاد می‌کند؛ بنابراین سرامیک‌های اسلب غیر از ساختمان‌های لوکس، یکی از کفپوش‌های مناسب برای محیط‌های پرتردد بیمارستانی و… است.

اما نصب این اسلب‌ها فقط با چسب سرامیک پایه سیمانی امکان‌پذیر است. برند بین‌المللی Sure Level یکی از بهترین برندهای چسب کاشی و چسب سرامیک است که در ایران نیز نمایندگی دارد. انواع چسب کاشی و چسب سرامیک شرکت شورلول ایران با فرمولاسیون ویژه و تحت لیسانس شورلول استرالیا و شرکت تراکو سوئد تولید می‌شود.

مزایای چسب کاشی و سرامیک شورلول

شرکت شورلول-تراکو ایران از ۱۶ سال پیش فعالیت خود را با مشارکت فعالان حوزه محصولات ساختمانی و شیمیایی ایرانی آغاز کرد و با استفاده از دانش فنی و آزمایشگاهی مجهز، مصالح ساختمانی متنوع، باکیفیتی و سازگار با محیط زیست را تولید می‌کند.

چسب سرامیکی و چسب کاشی شورلول تحت لیسانس شورلول استرالیا و تراکو سوئد در ایران تولید می‌شوند. به عنوان مثال چسب کاشی و سرامیک پودری ۳۰۰۴ Sure Flex شورلول دارای استاندارد ملی استرالیا، عربستان و ایران را داراست. این محصول با چسبندگی عالی در کنار انعطاف‌پذیری بالا، گزینه‌ای فوق‌العاده برای استفاده در در محیط‌های غوطه‌ور در آب محسوب می‌شود. به همین خاطر از این نوع چسب کاشی و سرامیک برای نصب اسلب‌های پرسلانی (با جذب آب بسیار کم) و سنگ‌های گرانیت بر روی سطوح سیمانی، گچی و سیمانی کف و دیوارهای داخلی یا خارجی ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

جالب است بدانید چسب‌های شرکت شورلول در بیشتر بیمارستان‌هایی که طی ۵ سال اخیر در کشور ساخته شده است، به کار رفته‌اند؛ بیمارستان‌های نیکان، کلینیک مهدی، بنیاد بیماری‌های خاص، محب مهر هاشمی نژاد، بیمارستان پیامبران، و همچنین بیمارستان‌های در حال ساخت شهرهای تنکابن، عجب‌شیر، زاهدان و … از جمله این پروژه‌ها محسوب می‌شوند.