هنوز با ترسالی و خروج از خشکسالی فاصله داریم

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: با وجود بارش‌های سیل‌آسای اخیر و تامین بخشی از ذخایر آبی، هنوز به مرحله ترسالی و خروج از سالهای خشکسالی نرسیده‌ایم .

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص آخرین اقدامات مرکز در خصوص تدوین آئین نامه سیلاب و دیگر اقدامات مرکز در کاهش مخاطرات سیل، ضمن اعلام این مطلب که سیلاب اخیر بی سابقه بود و تقریباً یک سوم سرزمین تحت تأثیر آن قرار گرفت، گفت: گروه‌های مختلفی از سوی مرکز تحقیقات در سیلاب اخیر از ابتدای سیلاب تا روزهای پایانی آن در محل‌های مختلف حضور بهم رساندند و ارزیابی سیلاب‌ها و میزان خسارات توسط گروه‌های اعزام شده به مناطق سیل‌زده انجام گرفت.

شکرچی زاده برگزاری نشست‌های تخصصی بعد از سیلاب توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را از دیگر اقدامات آن مرکز پس از سیلاب اخیر برشمرد و افزود: یازده جلد کتاب از نتایج حاصل از سیلاب اخیر آماده شده که در آن کتاب‌ها، راهکارهای کاهش مخاطرات سیل نیز به تفصیل آورده شده است.

وی یادآور شد: نتایج حاصل از گزارش‌های ارسالی و جمع‌بندی آنها در نخستین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری در سالجاری مطرح شد. همچنین در دو جلسه شورای معاونان که به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، نیز گزارش‌های سیلاب مطرح شد و مصوباتی در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و شورای معاونان نیز در این خصوص اخذ شد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: نتایج حاصل از سیلاب‌ها نشان داده که دلیل اصلی خسارات سیل اخیر یکی بی سابقه بودن سیل و دیگری عدم رعایت ضوابط، استانداردها و آئین نامه‌هایی بوده که وجود دارد.

وی با اشاره به این مطلب که در برخی از دستورالعمل‌ها ضعف‌هایی وجود دارد که باید برطرف شوند و دردست بازنگری قرار دارند، گفت: اگر دستورالعمل‌هایی که برای طراحی و نگهداری وجود دارد رعایت می‌شد حداکثر یک سوم خسارات سیل کاهش پیدا می‌کرد.

شکرچی‌زاده تصریح کرد: اقداماتی که در خصوص بازسازی در ساختمان‌ها انجام می‌گیرد باید مقاومت لازم را در برابر مخاطرات طبیعی دارا باشد. همچنین برای ساخت و سازهای آتی مکان‌یابی ساختمان‌های جدید باید در مناطقی انجام شود که در برابر سیلاب احتمالی از جایگاه امنی برخوردار باشند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یادآور شد: بر اساس مطالعات انجام شده یکی از مخاطرات پیش‌رو در کنار زلزله، سیل است که باید در مورد آن پیشگیری‌های لازم توسط دستگاه‌های مختلف پیگیری شود.

وی وقوع سیلاب‌های سهمناک‌تر را در آینده بر اساس مطالعات انجام شده، محقق برشمرد و گفت: برای طراحی پل‌ها، دیوارهای حایل و ابنیه‌های فنی باید مفروضات مهندسی که مورد تاکید وزارتخانه است از جمله دوره بازگشت، عمق آب‌شستگی، مورد توجه قرار گیرد. همچنین در طراحی ساختمان‌های که در آتی ساخته خواهند شد باید این نکته مدنظر قرار بگیرد که ساخت و سازها در مسیل‌ها و حریم رودخانه‌ها انجام نگیرد.

این مقام مسئول افزود: اگرچه بارش‌های اخیر بیش از تصور و پیش بینی بود و بخشی از ذخایر آبی از سیلاب اخیر تأمین شد اما به رغم بارش‌های سیل آسای اخیر و تأمین بخشی از ذخایر آبی، هنوز به مرحله ترسالی و خروج از سالهای خشک سالی نرسیده ایم.

شکرچی زاده در پاسخ به این سوال که تدوین آئین نامه سیلاب در چه مرحله‌ای قرار دارد؟، گفت: یکپارچه‌سازی آئین‌نامه‌های موجود و تدوین جدید آن با همکاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و سازمان راهداری در حال انجام است که مرکز تحقیقات پیشنهاد و مقدمات آن را فراهم کرده که امیدواریم تدوین آن با هماهنگی شرکت‌ها و سازمانهای اعلام شده انجام شود.